Blogs & columns

Blogs & columns: Zingeving.

Gepest worden.

Wordt je wel eens gepest, gekleineerd of vernederd? Op school, werk of thuis? Of zoals tegenwoordig veel gebeurt, op socialmedia? Misschien zit je er op dit moment wel midden in!? Dit kan, vooral als het structureel gebeurd, ernstige afbreuk doen aan je eigenwaarde. Je kan er een minderwaarheidscomplex van krijgen wat weer grote gevolgen kan hebben voor je leven. Je kan gevoelens hebben van mislukt en niets waard zijn, van niet gewaardeerd en niet gezien worden.

Slachtoffer zijn.

Als je slachtoffer bent van pesten, wil nog niet zeggen dat je ook een slachtofferrol moet aannemen. Het is ook mogelijk dat je in een slachtofferrol terecht bent gekomen zonder dat je het zelf weet. Daarom kan het je helpen om het verschil te weten tussen een slachtoffer zijn en de slachtofferrol. Slachtoffer zijn, is volgens de Dikke Van Dale; Iemand die buiten zijn schuld lichamelijke, geestelijke of financiële schade lijdt, iemand die het moet ontgelden.

Slachtofferrol.

In een slachtofferrol zitten is iets anders. Je neemt dan geen verantwoording meer voor hoe jij nu je leven invult, je geeft alles en iedereen de schuld van alle narigheid die je in je leven overkomt, zelfs als het niets met het pesten te maken heeft. Dan gedraag je je dus als een slachtoffer. Als je in zo'n rol zit, verval je mogelijk in een spiraal van destructief gedrag, zoals drank en drugs misbruik. Zelfs lichamelijke gebreken kunnen ontstaan omdat je niet goed voor jezelf zorgt.

Geloof er niet in!

In feite komt het erop neer dat je je leven laat bepalen door hetgeen jou is overkomen, of overkomt. Je bent gaan geloven dat je niets waard bent, of niets kunt, of dat je uiterlijk niet oke is. Maar je hoeft niet te geloven in wat anderen je graag willen aanpraten! Neem het heft in eigen handen, wees niet langer afhankelijk van de mening van een ander. Werk aan jezelf, je kunt er namelijk uitkomen! Verdiep je in je slachtofferrol. Lees erover, er zijn talloze zelfhulp boeken en ook op internet valt er veel over te lezen. Door inzicht, zelfreflectie en oefening, en eventuele professionele hulp, kun je eruit komen.

Positieve wending.

Als je een groot minderwaardigheidscomplex hebt of hebt gehad blijft dat je, in meer of mindere mate, altijd achtervolgen. Maar als het je lukt om de slachtofferrol los te laten, zal je leven een drastische positieve wending nemen!


Gedachten.

Lig je ook wel eens te malen in je bed terwijl je wilt slapen? Lig je wel eens te piekeren, je zorgen te maken over van alles en nog wat? En jezelf allerlei beperkingen op te werpen? En niet alleen als je in je bed ligt. Ook overdag kun je last hebben van overmatig piekeren en je zorgen maken. Deze gedachten komen zomaar in je op, daar kun je weinig aan doen. Maar je kunt wel iets doen, daar kom ik verderop in deze column op terug. Laten we eerst eens proberen te kijken naar wat gedachten met ons doen.

Zaadjes.

Gedachten zijn als zaadjes in de hersenen waaruit onze gevoelens, gedrag en gewoonten groeien. Als je de hele dag aan nare dingen denkt, zul je je vrijwel zeker ook naar gaan voelen. Daarbij zal je ook nog gaan handelen naar je gevoelens. Zo wordt je waarschijnlijk chagrijnig als je de hele tijd negatief denkt, en ga je je ook zo gedragen. Dat zal zich dan weer gaan uitten in je gewoonten. Als je niet goed in je vel zit door allerlei negatieve gedachten, ga je misschien (meer) roken, of drinken. Misschien zoek je troost in een flinke zak chips of teveel chocolade eten. Tot overmaat van ramp, kan het zo zijn dat je jezelf ook nog eens verwijten gaat maken over het feit dat je die fles wijn hebt leeg gedronken, of die zakken chips hebt leeg gegeten. Zo kan het van kwaad tot erger worden en kun je in een negatieve spiraal terecht komen.

Positief denken.

Denk je overwegend positieve gedachten, dan zal je de dag als een stuk zonniger ervaren, je zult je beter voelen dan bij negatieve gedachten, en dat ook uitstralen naar je omgeving. Je voelt je goed en hebt geen behoefte aan die drank of chips. Negatieve gedachten leiden dus tot negatieve gevoelens, gedrag en gewoonten. Positieve gedachten leiden tot positieve gevoelens, gedrag en gewoonten. Positief leren denken is dus de kunst. Maar dat is niet altijd even makkelijk, zeker niet in tijden dat het misschien allemaal wat tegen zit in het leven. Of zoals tijdens deze langdurige Coronacrisis.

Bewust worden.

Heb je wel eens gehoord van uitspraken als: ”niet aan denken dan voel je het ook niet” of ”niet denken maar doen.” Je hebt vast iemand wel eens horen zeggen: ”Oh, daar heb ik helemaal niet bij nagedacht dat heb ik gewoon gedaan.” We piekeren dus blijkbaar niet altijd (gelukkig maar!) We denken blijkbaar niet altijd (overmatig) na over dingen. Het zit dus wel in ons, om onze gedachten (gedeeltelijk) te kunnen beheersen, alleen hebben we dat nooit echt geleerd. Hoe kun je nu meer grip krijgen op je eigen gedachten?

Oefenen.

Wat je kunt doen is, oefenen in het bewust worden van je eigen gedachten. En als je bewuster wordt van je eigen gedachten ga je, je negatieve gedachten herkennen. En zodra je ze herkent, kun je gaan oefenen in het negeren van destructieve/negatieve gedachten. Als je bijvoorbeeld denkt ”ik ben dom” dan hoef je geen aandacht te geven aan deze gedachte, laat de gedachte gewoon aan je voorbij gaan. Je zou zelfs kunnen denken als tegenargument, ”ik ben slim.” Men noemt dit ook wel, jezelf niet identificeren met je (negatieve) gedachten. Met andere woorden, als je negatieve gedachten hebt, hoef je ze nog niet te geloven! Als je leert overwegend positief te denken, leidt dat tot meer innerlijk geluk, tot meer gemoedsrust. Misschien dat deze column je al wat inzicht heeft gegeven, succes!


Affirmatie.

Een affirmatie is een positief zinnetje, wat je regelmatig tegen jezelf kunt zeggen. Het doel hiervan is dat je onderbewuste dat zinnetje uiteindelijk gaat geloven. Door te affirmeren kunnen we ons leven een positieve wending geven. Affirmeren is helemaal niet moeilijk en je kunt het op elk moment van de dag doen.

Woordkeuze

Het is belangrijk dat je de een positieve zin kiest die het best past bij wat je veranderd zou willen hebben in je overtuigingen en waar je een goed gevoel bij krijgt. Het is belangrijk dat je de juiste woordkeuze maakt. Zet de zin altijd in de tegenwoordige tijd en vermijd het woordje "niet" dus niet: "Ik ben niet onzeker", maar zeg: "Ik ben vol zelfvertrouwen" Dit zinnetje kun je dan regelmatig hardop tegen jezelf zeggen, of opschrijven en dat op een plek leggen waar je het vaak ziet. Zo wordt je regelmatig aan jouw affirmatie herinnert.

Visualiseren

Bij affirmeren denk je misschien aan: “Ik ben gezond en fit.” Met visualiseren wordt bedoeld dat je dat beeld voor je ziet. Dus je stelt in je gedachten voor dat je gezond en fit bent. Bijvoorbeeld dat je afgevallen bent, als je jezelf te zwaar vindt. Of gestopt bent met roken of drinken. Als je probeert dat beeld telkens voor je te zien, net zoals je steeds je affirmatie blijft herhalen, dan ga je op een geven ogenblik stappen ondernemen om dat doel te realiseren.

Je onderbewust zijn

Zo'n stap, wat vaak een grote stap is, neem je zonder verder bij na te denken. Achteraf realiseer je je pas, dat je een belangrijke stap genomen hebt . Een stap die je al heel lang had willen nemen, maar nooit hebt gezet. Je bent gaan handelen naar de zaadjes die jezelf in je onderbewustzijn hebt geplant. Het onderbewuste heeft namelijk de eigenschap dat het als waarheid aanneemt wat je tegen jezelf zegt en kijkt dus niet naar hoe het werkelijk is. Dit klinkt misschien een beetje vreemd, maar je kent vast wel het fenomeen dat als je telkens maar tegen jezelf je iets niet kan, dat het dan ook inderdaad vaak niet lukt.

Positief

Als het op een negatieve manier kan werken, dan kan het ook op een positieve manier werken. Alleen dat beseffen we vaak niet! Onze gedachten bepalen voor een deel ons leven. Affirmaties en visualisatie kunnen je helpen je doelen te bereiken, maar hou het realistisch. Het zijn geen toverformules.


Blogs & columns: Met een knipoog.

Nog leeg.



nog leeg.



nog leeg.

Blogs & columns: Maatschappij.

Afbraakbeleid

Een van de oorzaken van de huidige Coronacrisis is het afbraakbeleid in de zorg, uitgevoerd door de verschillende kabinetten Rutte. De afgelopen tien jaar liep men in Den Haag rond met het vaandel, marktwerking. Als er maar voldoende concurrentie was, dan zou het allemaal beter en ook nog eens goedkoper worden. Daarnaast moest de landelijke overheid kleiner worden. Gooi alles over de schutting bij de gemeente, jeugdzorg, ouderenzorg et cetera, gooi er een zak met (te weinig) geld achteraan en laat de gemeenten het lekker uitzoeken. Wat uiteraard een hoop problemen gaf en geeft bij de uitvoering en aan de verschillende gemeenteloketten. Dat dit beleid gefaald heeft wordt nu eindelijk ingezien en wil men weer een grotere landelijke overheid.

Code zwart

De gevolgen van dit afbraakbeleid kunnen we dagelijks in de krant lezen en op de televisie zien. En niet alleen als het om Corona gaat. De hele gezondheidszorg ligt op haar rug, als een coronapatiënt aan een zuurstoffles, naar adem te snakken. Straks wordt deze patiënt (gezondheidszorg) op haar buik gedraaid en zitten we in een code zwart. Als de gezondheidszorg op orde was geweest, minder bureaucratie, minder marktwerking, voldoende personeel, beter salaris en dat soort zaken, dan zou de impact van het virus minder heftig zijn. De landelijke overheid is primair verantwoordelijk voor de gezondheidszorg en dat moet je niet overlaten aan de markt.

Polarisatie

Alles wat je aandacht geeft groeit, is een quote van Aristoteles. Geef aandacht aan je kamerplant en hij zal groeien. Geef aandacht aan de pijn in je knie en de pijn zal erger worden. Geef aandacht hoe beroerd je je voelt en je gaat steeds beroerder voelen. Geef aandacht aan de positieve dingen in je leven en ze zullen toenemen, je zult je beter voelen. En ook de polarisatie groeit door de aandacht die het krijgt. Iedere mening of stelling voor of tegen vaccineren en/of het coronabeleid in zijn algemeen, draagt bij aan de polarisatie. Dus ook deze column! Rechts-populistische partijen doen er nog een extra schepje bovenop door hun, stenen gooiende, achterban aan te moedigen vooral in verzet te komen en aan te geven trots op ze te zijn. Met de slimheid dat ze nooit direct zullen oproepen tot geweld. Meningen en stellingen, feiten en fabels, die in razend tempo via de sociale media verspreid worden, dragen hier allemaal aan bij. Voor de gemiddelde mens zijn de feiten en fabels nauwelijks nog uit elkaar te houden. Het is maar net wat je geloven wilt, waarin je geloven wilt, zonder volledig op de hoogte te zijn van de werkelijke feiten. Maar zo gaat het uiteraard altijd met geloven, geloof ik.

Jeugd

Er gaan zaken niet goed in dit land, dat is duidelijk. Als je een toeslag-ouder bent of je woont in Groningen, dan ben je de Sjaak! En zo zijn er nog wel meer situaties en grote problemen op te noemen. Zaken waar een ruime meerderheid het over eens is dat ze niet goed gaan. Maar zijn we niet heel erg aan het piepen met zijn allen als het om de Coronaregels gaat? Natuurlijk is het naar als je je zaak moet sluiten, niet op kunt treden of die nieuwe heup niet krijgt. Maar moeten we het niet een beetje proberen te relativeren allemaal? Zelfs een christendemocraat als Van Lienden, die geen winstoogmerk heeft, maakt miljoenen euro's winst. Als dat de hand van God niet is, dan weet ik het ook niet meer. Ook in de (sociale) media wordt er regelmatig gesproken over hoe moeilijk de jeugd het wel niet heeft. Maar is het niet meer een kwestie van niets gewend zijn? Of verwend zijn? Nederland is nog steeds een land waar heel veel mogelijk is en met heel veel vrijheid. Zaken, die in veel andere landen helemaal niet vanzelfsprekend zijn.

Positiviteit.

Laten we ons met zijn allen richten op het “tackelen” van het Coranavirus en niet op het tackelen van elkaar. Elkaar niet steeds de maat nemen, en zeker niet proberen elkaar de hersens in te gooien met stenen onder het mom van, het is altijd de schuld van de ander. Probeer, op wat voor manier dan ook, een positieve bijdrage te leveren om deze lastige tijden door te komen en ten goede te keren. En als je je eigen mening wilt geven doe dat dan op zijn minst met wat humor en relativeringsvermogen.

Wat mijn eigen positieve bijdrage is? Geen columns meer schrijven over dit onderwerp en dus verder niet bij te dragen aan de polarisatie. Als ik dan even een dipje heb, denk ik aan mijn opa. Die heeft twee wereldoorlogen meegemaakt en is desondanks 101 jaar geworden en heeft een goed leven gehad! Verder heb ik me laten vaccineren en ga ik ook voor de boosterprik. Omdat ik zoveel mogelijk beschermd wil zijn tegen het Coronavirus. Ik wil gewoon niet ziek worden. Net als ik niet door rood loop of fiets omdat ik niet aangereden wil worden en ook een ander geen schade wil berokkenen. Is het een garantie dat er nooit iets gebeurd? Nee zeker niet. Als ikzelf, maar mijn best heb gedaan voor mezelf en voor anderen. Want ik zou ook niet willen dat iemand anders ziek wordt omdat ik me niet heb laten vaccineren. Amen.